Autisten jeg og fritid.

Det sies at det er tid for alt.

Nå har jeg holdt på med hester siden 1988. Den siste hesten min måtte jeg ta 17 august i år, til min store sorg! Men og min store sorg når dyr er syke og har det ondt!

For for meg så har det hjulpet meg mye med både kommunikasjon, trening av balansen og kordinasjon, som er kjente problemer med autismen.

Med hest så må en prate med folk, og forholde seg til folk da jeg ikke kan ha hesten hjemme i leiligheten. Det er alt fra det praktiske som foring og ut/ innslipp, veterinær og treninger. (Litt fordel og kunne lære seg og ri når en har hest!)

Hadde en del hysteriske annfall da jeg var liten blant annet fordi jeg ikke klarte og si hva jeg ville eller trengte. Det var i hodet ja, men mye av det kom ikke helt ut, for bokstavene ble litt slukt…..var litt…..en del…..mye……i min egen lille verden. Det kunne vises på ansiktet, du kom ikke helt inn. Så det har hjulpet meg litt ut av boblen, det og ha en hobby som jeg trivdes med, 1 av 2.

 

Av og til ser jeg litt full ut i gangen. Spesielt når jeg er møkk sliten! Det er blitt mye bedre enn det det var, ja, før jeg begynte og ri.

Det er ett eller annet som skjer der. Kjernemuskelen blant annet har ikke vært den sterkeste. Det er en eller annen plass hvor det er koblet sammen litt annerledes enn hos de normale.

Men det kan trenes opp! Det trenger ikke være på hesteryggen, men en annen aktivitet som fenger vedkommende. Ha gjerne med en fysioterapaut med i bildet i perioder, de skal kunne slikt. Eller ta det opp med treneren.

Utenom det så spiller jeg i korps, 1 kveld i uken. Det hjelper og på med det sosiale, men utfordringen kan være at vi enten er tause som østers og sitter alene i en krok, eller så skravler vi i ett!! Det er et dårlig filter, veldig dårlig ett og til tider, som vi har der. Og det kan skremme folk litt bort ja, det blir for intenst…..Hadde vi bare kunne byttet det filteret innimellom……

Det var litt kort fortalt om litt av utfordringene, men det kommer mer 🙂

 

Ønsker deg en super helg der ute 😀

Autisten og jeg på ny og litt ukjent grunn!

Blogget litt på minibloggen, og trodde jeg var for sent med og få meg over hit da jeg har vært på en sen sommerferie.

Ja, jeg er autist. En høyfungerende en.

Hvordan beskrive hvordan det er og være autist?

Dette er det eneste jeg er vant til, så det blir litt som og forklare hvordan det er og være normal igjen…..

Hvis du har sett filmen Rayman med Dusty Hoffmann og Tom Cruise, så får du et lite innblikk i den diagnosen. Men det er jo et stort spekter igjen.

Noen er jo hardt rammet, som ikke har språk, dårlig gange, sliter med det sosiale for og nevne noe. På den andre enden så er det de som er i jobb og fungerer helt utmerket med tilrettelegging. Men det nye kan være litt skremmende, så litt forberedelser på nytt kan være litt lurt!

Jeg er i den ene delen av skalaen, men er uten jobb. Ja, har vært i jobb hvor det har vært lite kundekontakt. Det er det som fungerer for meg, da jeg kan bli redd for folk igjen. Dyr derimot, er mye lettere og forholde seg til. Kjører bil selv, også til hytten som er ca 150 mil unna, klarer meg stort sett selv, men så har jeg og den nærmeste familien i nærheten hvis jeg trenger hjelp til noe. Det er noe som trenes/ forberedes på gjennom årene.

Litt ukjent grunn på denne bloggen ja, men på minibloggen så har jeg skrevet litt om de forskjellige tingene, som jobb, hobby, balansen blant annet. Men regner med og repetere det litt nå i de første bloggene.

Tror dette får holde for i kveld.

Hvis det er noe du lurer på, eller vil jeg skal skrive litt om ut fra mitt ståsted og tanker rundt det her, ikke nøl med og ta kontakt!

Vær snill der ute!

Autisten jeg og bading

Jeg liker og bade, både i sjø, vann og basseng.

Men jeg har og en sperre. Det kan ikke være for mange folk!

Ja, det har faktisk skjedd at jeg har forlatt plassen, snudd i døren eller på stranden for det har vært litt for mange folk. Også treningssenter, for det sto flere sko ved inngangsdøren…..

Ganske teit ikke sant?

Men for meg så er det til tider et litt stort problem, da det begrenser meg en hel del!

Vet ikke hvordan jeg skal forklare eller sette ord på det heller, da det skjer på refleks, eller automatikk. 

Men det er det og forholde seg til andre, redd for at andre skal se på meg og syntes det jeg gjør er teit. Eller bedømme utseendet. Vil bare være usynlig og ikke prate med folk. Blir litt som en hund som tar halen mellom bena og stikker litt skjemmende bort fra åstedet.

Om det er noen behandling for det, vet jeg ikke. Det har faktisk ikke vært et tema hos legen. Ennå. Autismen er det ingen behandling for, eller mot. Ja, en kan behandle enkelt ting, som balansen, kordinasjonen og språk.

Men gud hvor deilig det er og bade!

Autisten jeg og forandringer som kan være litt morsomme.

Miniblogg uten miniblogg?

Men det er heldigvis ikke før til høsten den forandringen skjer. Enn så lenge så er det bare og taste i vei 😀

Sommer og ferietid. Her så blir det ingen tur nordover før i slutten av august. Er to store forandringer i høst, blir uten hest og mulig full ufør. 

Det er en del av utfordringene mine som autist, det og finne en jobb. De ansatte skal helst være helt friske, jobbe uten tilrettelegging, og fulle stillinger. Ja, jeg vet det ligger ute butikkjobber, men de periodene hvor jeg er redd for folk, unngår de, vil ikke prate med folk, det lønner seg ikke for bedriften i lengden!

Med de problemene så trives jeg best og jobbe i bakgrunnen. I allefall i lengden. For jeg trenger den muligheten til og kunne ta en time out fra det intense når det er mye som skjer. Ja, jobbet i 13 år på fabrikk, men der er det usosialt igjen, de samme folkene, stabiliteten som jeg trenger.

Så blogg i vei! 😀

Autisten jeg og en gang på 80 tallet……

En gang på 80 tallet ramlet jeg av sykkelen og skrapet opp kneet. Anledningen for at jeg forteller om det her nå, er for på den tiden hadde vi ikke sosiale medier…

Sosiale medier og telefon har jo tatt av de siste årene, en skal være tilgjengelig over alt, og uansett tid på døgnet. Slitsomt spør du meg!

For jeg er et murmeldyr, B-menneske. Jo, jeg prøver og legge med før 12, og opp til en rimelig tid, blir gjerne rundt 10. trenger mine timer med søvn, ellers så kan det fort bli litt nebbete….Når du i tillegg har de som gjerne vil gjøre unna turer før 9…..

Jeg vokste opp på 70 og 80-tallet. Vi var jo tidlig ute med både mobiler (pappa trengte og være tilgjengelig på grunn av jobben, lege.), tv med teksttv, vi dro på campingtur på sommeren med campingvogn (noe som jeg savner ja!!), vi var og en av de første ute på den plassen med og kjøpe lastebil for og gjøre om til og kunne kjøre rundt med hester i på treninger og stevner!

Savner den tiden hvor en ikke var tilgjengelig til en hver tid…..!!

Autisten jeg og meg

Jeg er et litt typisk rutinemenneske. Men det henger litt sammen med autismediagnosen. Forandringer kan være noe dritt enkelte ganger.

Da er det greit og kunne forberede seg litt på forandringer, spesielt de litt større ting. Ja, det kan tolkes fritt, for det som kan være stort for meg, kan være bagateller for andre igjen. Og selfølgelig motsatt.

Men en annen ting som kan være litt morsomt, litt irriterende i utgangspunktet.

Jeg sliter litt enkelte ganger med og lese folk! Spesielt de jeg ikke kjenner så godt. Og da gå ut på byen, det her med og sjekke opp, bli sjekket opp, det kan bli pinlig det!! 

Så det hender at det blir litt skuffelser og knasking i salaten. Så det der har jeg gitt litt opp……Litt lettere og drømme om de, da får en den en vil ha. I tankene.

Men en dag, da skjer det 😀

Mye mulig det er på en eller annen tur han dukker opp på, som ikke er skremmende, eller blir skremt…..

Ha det gøy der ute, en dag er det for sent 🙂

 

Autisten jeg og framtiden

Nå har det vært stille en stund!

Det har rett og slett skjedd en del ting som har gjort at jeg har måtte ha litt fokus på det. OG jeg har ikke hatt noe særlig og blogge om. Du er vel ikke interessert i og lese hver gang jeg går på do?

Midten av mai, ca, så fikk jeg beskjed om at to av hestene på gården drar til de evige grønne beitemarker etter sommeren. Sjekket opp stallplass, da det kun ville være min igjen. Men og flytte på en kar på 24 år, som er sliten i kroppen og gjort jobben sin?

Han skal få slippe han og. Så han får være konge, være med og bestemme.  Det har blitt mye turgåing i det siste……

Bedriten tid ja! Feilt blir det uansett! Men samtidig når han sliter med og komme seg opp innimellom når han ruller seg….

Det går mot uføretrygd nå og. Venter på at nav skal åpne for søknaden.

Ja, det kjennes rett. Er sliten. Pollen hjelper ikke på, langt derifra!

 

Autisten jeg og det og miste noen.

Jeg er som alle andre der, når jeg mister noen  så blir jeg lei meg, trist, deprimert og litt oppgitt!! Men selfølgelig, hvis det er full utnyttelse, manipulering, eller suger ut energien på en annen måte, hvor forholdet ikke er sunt, selfølgelig en lettelse og få satt den personen på vent, eller avslutte forholdet. Familie og slekt er vanskelig og sette på vent, men ikke til enhver pris!

Jeg mistet pappaen min for 12 år siden. 12 år i dag. Den 13 april så jeg han for siste gang i live, men da var han allerede i koma. Kreft, og lungebetennelse.

Så denne tiden av året har ikke vært like greit bestandig. Ubevisst. For bestemor og mormor hadde bursdag i april. 

Tent lys ja. Spist noe godt ja. Da for og feire de. 

For det er så lett for og gå i den fellen at en setter seg ned og “Buhu, det er så og så lang tid siden jeg mistet vedkommende…….” 

Ikke noe galt i det, for en trenger og få litt utløp, litt sympati. Jeg selv har jo gjort det. Og gjør det ennå. 

Men tanken slo meg i går: Hvorfor heller ikke feire vedkommende?? Ikke med ballonger og full fest, men med en bedre middag og lys, tenke på det positive, få dagen over i det positive! (Jeg lagde meg vafler på bestemor sin bursdag, for det er en av de tingene jeg forbinder med henne. Til neste år så blir det sikkert noe helt annet. )

 

God påske der ute 😀

Søtpotet og gresskarsuppe.

1 fersk chilipepper

1-2 hvitløkfedd

1 løk

1 bit ingefær

1 søtpotet

1 gresskar, jeg har brukt den flaskegresskaren.

7-8 dl vann

1 pk kokosmelk, jeg har brukt light.

Salt og pepper.

Alt kuttes opp. Det små tar du alt etter hvor sterk du vil ha den. Stekes litt i kaserollen før vannet haes oppi. Kan godt få bittelitt farge, men litt mykt. Vann haes oppi, kok til alt blit mørt, min 30 minutt. Blend alt sammens og settes på kok igjen. Men ha da oppi kokosmelken og smak til med salt og pepper.

Autisten jeg og tanker om hverdagen og kopiering.

Autister kopierer gjerne både bevegelser, ord og uttrykk.

Vi har gjerne et enkelt språk, alt etter hvor mye autist en er. Vi kopierer da språk og utrykk, og kopierer gjerne bevegelser også. Apekatt som søsteren min sier. Blir litt som og se seg selv i speilet. Det har jeg og gjort, til en viss grad. Og ja, det er lettere og fortelle det andre har fortalt eller gjort enn det en selv gjør.

Jeg ser jo ennå etter jobb. Det som jeg har slitt litt med er og må forklare utfordringene mine, gang på gang, og at jeg ikke har kontroll på når tid angsten for folk kommer. Og nå astmaen og allergien. Må fortsatt forsvare at jeg holder på med hest, at det er en utgift som jeg kan/bør legge på hyllen mot en inntekt som jeg er avhengig av for og kunne leve, og da helst uten hjelp med det økonomiske.

Det som skremmer meg litt nå, er at jeg endelig blir forstått av en veileder!! De har et eget tiltak her i byen som jobber kun med asperger og autister. Veldig godt og vite at vi blir tatt på alvor når det gjelder den diagnosen! For den innbefatter så mye……

Vi sees!